יום שלישי, 24 בינואר 2012

בית ספר בניהול עצמי

התייחסות למאמר של צ'אנג- חזון חדש לבית הספר
צריך לשפר את התהליך הפנימי של בית הספר הוא הצעד הראשון שבית ספר צריך לעבור כדי להנהיג את בית הספר בניהול עצמי. במאמרו הציע שנוי בפרדיגמה החינוכית, להשתנות מפרדיגמה מסורתית לפרדיגמה משולשת חדשה. פרדיגמה זו תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל התלמידים (CMI) הכוללות  אינטליגנציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית).הפרדיגמה החדשה כללה תהליך משולש : גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית בחינוך.
אני אתייחס לכל מרכב מהתהליך המשולש תוך הבעה אישית:
גלובליזציה: להעביר סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות בין מדינות וחבָרות ברחבי העולם. הבית ספר צריך להכין את תלמידיו לפן החינוכי והלאה שיוכלו לתקשר איתו ולא למצוא את עצמם מנותקים מהעולם.
לדעתי זה מאוד חשוב בעולם המודרני שלנו, התלמיד בדרכים שונים חשוף לדברים שונים בעולם ותפקיד החינוך להיות חלק מהעולם הזה ולתרום לילד ללמוד בדרכים חיוכים על הערכים השונים במדינות שונות בעולם .
לוקליזציה: סיגול, ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות קשורות מההקשרים המקומיים ואליהם. משמעויות הלוקליזציה בחינוך הן לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה.
לדעתי אנחנו כמערכת מצפים תמיד מהקהילה באופן מיוחד מההורים להיות ברמה שאנו דורשים ואם לו אז אנחנו מנצלים בבסיסיות ולא מנסים לסייע להם דרכי למידה והדרכה שונים.
התאמה אישית:סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות חיצוניים כדי לענות על צרכיו של הפרט ותכונותיו. במלים אחרות שהתלמיד עומד במרכז ואנו צרכים לענות על הצרכים האישים שלו ולפתיח אצלם אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר.
כמורה לחינוך מיוחד אני מאוד מתחברת שני משבטים האחרונים זה מדגיש המאמין שלי שכל תלמיד הוא עולם שלם משילו, לא צריך שיתאים עצמו לתוכנית שנועדה לכולם אלה והמורים חייבים לכנס לעולם שלו  לחפש הצרכים שלו ולמצוא הדרך הכי מתאימה שילמד כל התחומים השונים.  
מקור:
צ'נג, י' צ' (2003). 'חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה ואינדוידואליזציה.בתוך: ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי – מבט בין-לאומי (עמ' 29-55). ירושלים: משרד החינוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה