יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

שיפור תהליכי למידה שיתופית בקורס המקוון "מבוא למחקר חינוכי-כמותי" לסטודנטים במכללת אורנים


 
ד"ר מירה טנצר וד"ר ענת שמלא חקרו בחווית הלמידה  וההוראה  בקורס המקוון "מבוא למחקר חינוכי-כמותי".
 
¢הם חקרו ערכת הרכיבים ותהליכי הלמידה בקורס המקוון במטרה לשפר את חוויית הלמידה, העצמאית והשיתופית גם יחד, ואת הישגי הסטודנטים בתחום התוכן.
¢
החוקרת רצתה לשפר את תהליכי הלמידה השיתופית בקורס המקוו לכן לפי שלבי מחקר הפעולה :
1) אספה מידע כדי לבדוק ולבחון את המצב הנתון ולתת מענה לשיפור המצב הקיים.
2)שלוב  בקורס כלים וסביבות טכנולוגיות שמתקיימת בהן תקשורת סינכרונית וא-סינכרונית
3)  ניסוח הקושי: לשנות ולשפר חווית הלמידה והעצמית והשותפית והשיגי הסטודנטים בתחום התוכן.
4)כלי המחקר:  יומן רפלקטיבי של המרצה-החוקרת, תיעוד הפעילות ברשת (קבוצות דיון, שיעורי אינטרוויז, Wiki), מיפוי האתר (תכנים והפעלות), שאלון לסטודנטים.
5) תכנון ותימוכין: שולבו בתהליך ההוראה בקורס כלים וסביבות טכנולוגיות שמתקיימת בהן תקשורת סינכרונית וא-סינכרונית; התאפשר גיוון בסוגי האינטראקציות המתרחשות בין לומד-לומד, לומד-מרצה, לומד-חומרי הלימוד, ולומד-ממשק; וכן גיוון במטלות ובפעילויות הלמידה, כולל שילובן של סביבות ידע משותפות
עיקרי הממצאים: מרבית הסטודנטים (65%)  חשו כי תכני הקורס אינם מתאימים או מתאימים במידה מעטה ללמידה מרחוק. כל הסטודנטים (100%) טענו כי שילוב של מפגשים פנים-אל-פנים בקורס למידה מרחוק הוא הרצוי
המפגשים הסינכרוניים באינטרוויז זכו לנוכחות גדולה (82%) והסטודנטים תפסו את עצמם פעילים במידה רבה במפגשים אלו. הם העידו כי המפגשים עודדו אותם במידה רבה להגיב לתכנים הנלמדים ותרמו במידה רבה מאוד להבנת תכני הקורס. התרגולים ברשת, בעלי המשוב האוטומטי, סייעו במידה רבה לסטודנטים בהבנת החומר הנלמד. ביצוע המבחן ברשת נתפס כנוח במידה רבה והומלץ על-ידם כמערכת לתרגול בתחומים שונים.
תכני הקורס והממצאים, החליטה המרצה לחזק את ההיבט של הלמידה העצמית והדיאלוג האישי של המרצה מול הסטודנטים. לשם כך ערכה את השינויים הבאים: (1) חיזוק אותם רכיבים שנתפסו כמסייעים רבות להבנת תכני הקורס – השיעורים הסינכרוניים והתרגולים בעלי המשוב האוטומטי ברשת; (2) הוספת קובצי קול של הרצאות מוקלטות המעשירות את אמצעי ייצוג התכנים; ו-(3) שינוי אופי המטלות בפורום וב- Wiki כך שיעודדו אינטראקציה ולמידה שיתופית.
 
המרצה בקורס הייתה אחת החוקרות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה